Va inte orolig!
Trafiken på din webbplats minskar, vilket innebär att dina intäkter minskar. Företagets chefer kommer till dig med en enkel fråga: ”Varför minskar trafiken på vår hemsida? Du behöver ett svar (och en lösning) så snart som möjligt.
En minskning av trafiken på webbplatsen kan ha flera orsaker.
I den här artikeln diskuteras de fyra vanligaste orsakerna till minskad webbplatstrafik samt åtgärder för varje problem. Fortsätt läsa för att se varför trafiken på din webbplats minskar.
När den organiska trafiken minskar kan du mata in din webbadress här för en snabb SEO-granskning för att ta reda på varför.
Om du vill ha brådskande hjälp kan du kontakta oss så hjälper vår kunniga personal dig att hitta och lösa problemet!
Förbättra min webbplatstrafik omedelbart
En ny algoritmuppdatering har släppts
För många företag är den vanligaste orsaken till minskad webbplatstrafik en algoritmförändring.
Problemet
Google och Bing arbetar ständigt. De söker alltid efter sätt att förbättra sökupplevelsen eftersom en bättre sökupplevelse som leder till nöjdare användare och nöjdare användare leder till ökad lojalitet och marknadsandelar.
Därför är det vanligt att sökmotorerna ändrar sina algoritmer frekvent. En ändrad algoritm kan påverka din webbplats rankning i sökresultaten.
Den kan antingen öka eller försämra din rankning, vilket påverkar din webbplatstrafik.
Om en sökmotor, t.ex. Google ändrar sin algoritm och din hemsida sjunker från sida ett till sida två för en konkurrerande fras kan det leda till att trafiken till din webbplats minskar avsevärt. Detta beror på att endast 25 % av alla människor tittar längre än till den första sidan i sökresultaten.
Svaret
Även om ditt företag inte kan hindra sökmotorerna från att uppgradera sina algoritmer kan du anpassa din webbstrategi till dessa förändringar. En plan för kanalöverskridande marknadsföring kan till exempel hjälpa ditt företag att få besökare från olika källor.
Här är ett exempel:
- Betalda annonser på sociala medier
- Betalda sökannonser
E-post
Om trafiken på din webbplats minskar till följd av en algoritmförändring bör du undersöka saken. Även om sökmotorer som Google sällan kommenterar algoritmändringar samlar branschexperter ofta in studier som belyser förändringarna.
Dessa uppgifter kan hjälpa ditt team att granska din webbplats och göra eventuella förbättringar för att öka din rating.
Få personliga råd om marknadsföring över flera kanaler
Hur du förbättrar din försäljning
Vårt omfattande utbud av tjänster hjälper dig att växa i varje del av din organisation via marknadsföringsmetoder som har visat sig förbättra resultatmått som intäkter och konverteringar.
Vänligen skicka mig ett förslag
Din webbplats är HTTP i stället för HTTPS
Osäkrade webbplatser kan också se en stor (och permanent) minskning av antalet besökare.
Problemet
Eftersom säkerheten på nätet är kritisk använder de flesta webbplatser det säkra protokollet HTTPS (Secure HyperText Transfer Protocol). HTTPS, till skillnad från HTTP, krypterar och transporterar användardata, t.ex. Kreditkortsinformation på ett säkert sätt.
Google meddelade 2014 att HTTPS skulle ingå som en mindre rankingindikator i sökmotoralgoritmen. Under åren därefter har dock cybersäkerheten blivit allt viktigare, vilket är anledningen till att webbläsare som Google Chrome nu varnar användarna när de besöker en webbplats som använder HTTP kontra HTTPS.
Meddelandet på hela sidan hindrar besökaren från att komma åt din webbplats och uppmanar honom eller henne att ”återvända till säkerheten”. Även om en person bestämmer sig för att besöka din webbplats meddelar webbläsaren att den är osäker.
En webbplats som använder HTTP i stället för HTTPS kan därför drabbas av mindre trafik på nätet och lägre försäljning. Om en användare upptäcker att din webbplats är osäker kommer de att tveka att genomföra en transaktion online.
Svaret
Din webbplats använder HTTP behöver du hjälp av en utvecklare. Du kan omedelbart återställa trafiken på din webbplats genom att uppdatera din webbplats till HTTPS med hjälp av din webbleverantör (eller en pålitlig tjänst som Loopia).
Du får HTTPS för din webbplats genom att följa de här stegen:
Om du inte redan har en, skaffa en dedikerad IP-adress för din hemsida.
- Köp ett SSL-certifikat (Secure Sockets Layer).
- Ditt SSL-certifikat måste aktiveras av din webbplatsvärd.
- Installera SSL-certifikatet för din domän.
Det brukar går rätt fort idag att aktivera och installera ett SSL-certifikat.
Din webbyrå måste dessutom omdirigera besökare (och sökmotorer) till din säkra webbplats. Det är möjligt för sökmotorer och användare att nå din HTTP-webbplats utan omdirigering, vilket kan skada din användarupplevelse och din strategi för sökmotoroptimering (SEO).
Ditt nyckelordssätt är inte längre relevant
En föråldrad sökordsstrategi kan också leda till en gradvis, konstant och konsekvent minskning av trafiken.
Problemet
Företag som ser en stadig minskning av trafiken på webbplatsen bör ompröva sin nyckelordsstrategi. Även om du inte har en SEO-sökordsplan är det viktigt att analysera ditt innehåll och hur det rankas i sökresultaten.
Detta beror på att individer (och deras sökmönster) förändras.
Google Trends, ett kostnadsfritt verktyg, visar hur sök- och köpmönster utvecklas. Människor brukade söka efter ”mobiltelefon” innan iPhone och dess slutliga dominans av smarttelefonen. De flesta människor söker dock nu efter en ”smartphone”.
Om din organisation inte reagerar tillräckligt snabbt på branschens utveckling riskerar du att förlora viktiga internetbesökare.
Detta beror på att materialet på din webbplats inte kommer att verka relevant eller fördelaktigt för sökmotorer eller användare, vilket kanske resulterar i lägre placeringar i sökresultaten.
Svaret
Det krävs ansträngning och resurser för att uppdatera din nyckelordsstrategi. Även om din webbplats är liten måste din personal ägna sig åt att optimera och revidera innehållet. Avkastningen på investeringen (ROI) är dock hög och väl värd ansträngningen.
Återställ trafiken på din webbplats genom att göra följande steg:
- Undersök din sökordsstrategi för att hitta föråldrade eller generiska termer.
- Leta efter nyckelord med större sökvolym och totalt värde.
- Ersätt dessa alternativa nyckelord i ditt inlägg.
- I de flesta fall leder sökordsforskning till att du upptäcker nya innehållsteman för ditt företag.
Detta är en betydande vinst för ditt företag eftersom det stärker din strategi för innehållsmarknadsföring och SEO-strategi. Dessutom kan uppdaterat material hjälpa ditt företag att rankas högre i viktiga sökresultat och locka fler besökare till webbplatsen.
Få en kostnadsfri granskning av din SEO-strategi!
Webbdesign som är föråldrad kan påverka SEO
En webbplatsdesign som inte tar hänsyn till SEO kan ha en katastrofal inverkan på din webbplats trafik.
Problemet
Att göra om din webbplats är ett klokt drag, särskilt om det är en äldre webbplats. En ny webbplats ser aktuell och professionell ut och ger en bättre användarupplevelse, vilket kan öka din vinst.
Problemet är att många företag förbiser SEO när de utvecklar sina webbplatser.
Till och med webbdesignföretag gör detta misstag. Även om de förstår design och hur man bygger en tilltalande och användbar webbplats, är många omedvetna om kopplingen mellan webbdesign och SEO, och hur en förändrad (eller nybyggd) webbplats kan påverka trafiken negativt.
En omarbetad webbplats kan skada din SEO och trafik på följande sätt:
- Icke-optimerat material används för att ersätta sidans innehåll, inklusive titeltaggar och metabeskrivningar.
- Nya sidor läggs till på befintliga webbplatser utan att först utföra en 301-omdirigering.
- Ändring av hemsidans struktur utan att ändra sitemap.
- Ändra webbplatsens utseende utan att inkludera spårningskoden för Google Analytics.
En webbplatsdesign kan å andra sidan hindra din webbplats från att någonsin få önskade nivåer av besökare. Eftersom din webbplats kommer att ha svårt att visas i sökresultat som rör din bransch, dina varor eller tjänster om du inte använder SEO,
Eftersom webbplatsens utformning påverkar hela webbplatsen måste du ta itu med den här frågan så snart som möjligt.
Svaret
Företag kan hantera en minskning av trafiken efter en omarbetning av webbplatsen på flera olika sätt, bland annat:
- Säkerhetskopior kan användas för att återställa din tidigare webbplats.
- Optimera din nya webbplats och ditt nya innehåll.
- Uppdatera din webbplatskarta.
- Skapa 301 omdirigeringar.
Beroende på hur du gör en omdesign kan din åtgärd ta lång tid.
Om ditt företag till exempel måste starta om sin SEO-strategi kommer det att ta tid att placera sig i sökresultaten och få samma mängd trafik som tidigare. 301-omdirigeringar kräver å andra sidan mindre ansträngning, även om dina trafiknivåer troligen kommer att ta många veckor eller månader att återhämta sig.
Om den ursprungliga utformningen av webbplatsen inte lyckas generera trafik måste ditt team anta en liknande strategi. Även om omdirigeringar kanske inte behövs måste du skapa optimalt innehåll för din webbplats och din publik.
Din organisation kan också samarbeta med ett företag för digital marknadsföring med full service som specialiserar sig på webbplatsdesign och SEO
Vi kan hjälpa ditt team och din organisation att återfå trafiken och se till att framtida designuppgraderingar skyddar din SEO-strategi.
Vanliga misstag vid utformning av hemsidor
Det finns sju andra orsaker till att trafiken på din webbplats minskar.
Är du fortfarande osäker på varför trafiken på din webbplats minskar? Överväg följande möjliga orsaker:
Varför minskar trafiken på din webbplats? Hur man ökar trafiken på webbplatsen
1. Otillräckliga 301-omdirigeringar
Undersök dina 302-omdirigeringar för att se om det finns fel och rätta till dem. Kontrollera att kanoniska taggar, XML-sitemaps och länkar är aktuella.
2. Googles manuella sanktion
Kontrollera om det finns varningar i ditt Google Search Console-konto. Gör de föreslagna webbplats- eller sidjusteringarna.
3. Trög sidladdning
PageSpeed Insights kan hjälpa dig att fastställa sidans hastighet.
Gör ändringar på din hemsida eller anlita tjänster för optimering av sidans hastighet.
4. Otillräckliga interna anslutningar
Undersök ditt tillvägagångssätt för interna anslutningar. Inkludera interna länkar till innehållet på din webbplats. använd ankartext som är kopplad till sidans innehåll eller ett riktat nyckelord.
5. En opålitlig server
Undersök serverprestanda och hostingplaner. Byt till en ny tjänsteleverantör eller hostingpaket.
6. Dubblering av innehåll
Kontrollera din webbplats för att se om det finns block med dubbelt innehåll.
Gör samma saker distinkta.
7. En webbplats som inte indexeras
Kontrollera i Google Search Console om din webbplats och dina sidor har indexerats.
Genom kontakta oss kommer vi att kunna ge dig tips på hur du får din webbplatstrafik tillbaka (och lite till).
Ingen gillar att se sin webbplatstrafik minska, men det händer. Om du däremot får veta varför trafiken på din webbplats minskar på Google och hur du kan åtgärda det, får ditt företag den information och de verktyg som behövs för att återfå besökarna.
Under många omständigheter är det ett monumentalt för företag att återställa din webbplatstrafik, till exempel efter en omarbetning av webbplatsen eller en övergiven nyckelordsstrategi.
Det är därför företag arbetar med ett fullserviceföretag för digital marknadsföring