Hur fungerar egentligen SEO? 

Sökmotoroptimering (SEO) är konsten och vetenskapen att öka webbplatsers synlighet i sökmotorer som Google. Eftersom sökning är en av de vanligaste metoderna för personer att hitta material på nätet kan en bättre placering i sökmotorer leda till mer trafik till en webbplats.

På resultatsidan hos Google och andra sökmotorer finns ofta sponsrade annonser högst upp på sidan, följt av normala resultat, eller vad sökmarknadsförare kallar ”organiska sökresultat”. 

För att skilja den från sponsrad söktrafik kallas SEO-trafik vanligtvis för ”organisk söktrafik”.

Betald sökning kallas också ”search engine marketing” (SEM) eller pay-per-click (PPC) (PPC).

SEO:s fördelar

Eftersom sökning är ett av de viktigaste sätten för kunden att ta sig fram på webben är sökmotoroptimering en viktig del av marknadsföring på nätet.

Sökresultaten tillhandahålls i en ordnad lista, och ju högre en webbplats rankas på listan, desto fler besökare får den. För en normal sökfråga får till exempel det översta resultatet 40-60% av den totala trafiken, medan det andra och tredje resultatet får mycket mindre uppmärksamhet. Endast cirka 3 % av sökarna kommer längre än till den första resultatsidan. Följaktligen kan även små förbättringar av sökmotorernas placering leda till fler besökare och kanske till ökade intäkter.

Därför kan många företag och webbplatsägare försöka manipulera sökresultaten så att deras webbplats visas högre på sökresultatsidan (SERP) än deras konkurrenter. Det är här SEO kommer in i bilden.

Hur fungerar SEO?

Google använder till exempel en algoritm eller en uppsättning kriterier för att välja vilka webbplatser som ska visas för varje given sökning.

För att fastställa rankningen av deras SERP har dessa algoritmer utvecklats till att bli otroligt komplicerade och tar hänsyn till hundratals eller till och med tusentals olika rankingindikatorer.

Det finns dock tre nyckelindikatorer som sökmotorerna använder för att fastställa en webbplats kvalitet och var den ska rankas:

  1. Länkar – Länkar från andra webbplatser spelar en viktig roll när det gäller att avgöra en webbplats position i Google och andra sökmotorer. Anledningen till detta är att en länk kan ses som en kvalitetsröst från andra webbplatser, eftersom webbplatsägare är ovilliga att ansluta till webbplatser av låg kvalitet. Webbplatser som får länkar från ett stort antal andra webbplatser får auktoritet (kallas ”PageRank” i Google) i sökmotorernas ögon, särskilt om de webbplatser som länkas till dem själva är auktoritativa.
  2. Innehåll – Förutom länkar granskar sökmotorerna innehållet på en webbplats för att bedöma dess relevans för en viss sökfråga. En stor del av SEO är att tillhandahålla innehåll som är anpassat till de nyckelord som sökmotorernas användare söker efter.
  3. Sidstrukturen är den tredje viktiga komponenten i SEO. Eftersom webbplatser är skrivna i HTML kan strukturen i HTML-koden påverka en sökmotors förmåga att analysera en sida. Webbplatsägare kan öka sin webbplats SEO genom att inkludera viktiga nyckelord i titeln, webbadressen och sidrubrikerna samt se till att webbplatsen är krypningsbar.

För att rankas bättre i sökresultaten innebär sökmotoroptimering att man justerar var och en av dessa grundläggande komponenter i sökmotorernas algoritmer.

Börja nu för att ta dina digitala upplevelser till nästa nivå.

Olika tekniker för sökmotoroptimering

Att förstå hur sökmotorer fungerar är bara det första steget för att förbättra en webbplats sökplacering. Att förbättra en webbplats rankning innebär att man använder många SEO-taktiker för att förbättra webbplatsen för sökning:

Sökordsforskning – Det första steget i SEO är att undersöka vilka sökord webbplatsen för närvarande rankas för, vilka sökord konkurrenterna rankar för och vilka ytterligare fraser potentiella konsumenter söker efter. Att identifiera de sökfraser som användarna använder i Google och andra sökmotorer ger vägledning om vilket nuvarande material som kan förbättras och vilket nytt innehåll som kan utvecklas.

Innehållsmarknadsföring – Efter att ha identifierat möjliga sökord kommer innehållsmarknadsföring in i bilden. Detta kan innefatta både uppdatering av gammalt material och produktion av helt nya saker. Eftersom Google och andra sökmotorer lägger stor vikt vid högkvalitativt innehåll är det viktigt att analysera befintligt material och utveckla ett fängslande innehåll som ger en bra användarupplevelse och har möjlighet att rankas högre i sökmotorernas resultat. Bra innehåll är också mer sannolikt att delas på sociala medier och samla länkar.

Länkar – Eftersom kopplingar från andra webbplatser (kallade ”backlinks” på SEO-jargong) är ett av de viktigaste rankningskriterierna hos Google och andra stora sökmotorer, är det en av de viktigaste SEO-hävstängerna att skaffa högkvalitativa backlinks. Detta kan innebära att man främjar utmärkt innehåll, sträcker ut handen till andra webbplatser och skapar kontakter med webbansvariga, skickar in webbplatser till relevanta online-kataloger och får publicitet för att dra till sig länkar från andra webbplatser.

Optimering på sidan – Förutom off-page-variabler som länkar kan en uppgradering av själva sidans struktur ha stora fördelar för SEO och de ligger helt under webmasterens kontroll. SEO-taktik på sidan som ofta används är bland annat att optimera sidans URL så att den innehåller nyckelord, ändra sidans titeltagg så att den innehåller relevanta sökfraser och använda alt-attributet för att förklara bilder. Det kan också vara fördelaktigt att uppdatera sidans metataggar (t.ex. metabeskrivningstaggen). Dessa element har ingen direkt inverkan på sökresultaten, men kan öka klickfrekvensen i SERP.

Optimering av webbplatsarkitektur – Externa länkar är inte det enda som spelar roll för SEO; interna länkar (länkar inom den egna webbplatsen) spelar också en viktig roll. En sökmotoroptimerare kan alltså öka en webbplats SEO genom att se till att viktiga sidor är kopplade till och att lämplig ankartext används i dessa länkar för att öka en sidas relevans för vissa sökningar. Att skapa en XML-sitemap för större sidor kan också hjälpa sökmotorerna att identifiera och genomsöka webbplatsens alla sidor.

Semantisk markering – Att optimera en webbplats semantiska markering är en annan SEO-metod som SEO-specialister använder. Semantisk markering (t.ex. Schema.org) används för att uttrycka innebörden bakom materialet på en webbplats, t.ex. för att hjälpa till att avgöra vem som skrivit ett innehåll eller vilket ämne och vilken typ av innehåll som finns på en sida. Semantisk markering kan bidra till att presentera rikliga utklipp på sökresultatsidan, t.ex. mer text, omdömen och till och med foton. Rich snippets i SERP (search engine results page) har liten effekt på sökresultaten, men de kan öka CTR från sökningar, vilket resulterar i fler organiska besökare.

Främsta SEO-verktygen

Som ett något sofistikerat yrke är SEO beroende av en mängd olika verktyg och programvaror för att hjälpa till med optimering av webbplatser. Några allmänt använda kostnadsfria och betalda verktyg listas nedan:

Google Search Console (tidigare känt som ”Google Webmaster Tools”) är ett gratis verktyg som tillhandahålls av Google och är ett vanligt verktyg i SEO:s verktygslåda. GSC levererar ranking- och trafikdata för de bästa sökorden och webbplatserna samt hjälp med att identifiera och lösa tekniska problem på webbplatsen.

Google Ads Keyword Planner – Ett annat gratis verktyg som Google tillhandahåller som en del av sitt Google Ads-erbjudande är Keyword Planner. Även om det är avsett för sponsrade sökningar kan det också användas för SEO eftersom det innehåller nyckelordsidéer och sökvolym för nyckelord, vilket kan vara användbart när man gör sökordsforskning.

Verktyg för analys av länkar – Det finns många verktyg för analys av länkar, varav de två mest populära är AHREFs och Majestic. Med hjälp av verktyg för backlinkanalys kan användaren se vilka webbplatser som är länkade till den egna webbplatsen eller till konkurrenters webbplatser, och de kan användas för att hitta nya kopplingar under länkbyggandet.

SEO-plattformar – Det finns flera SEO-plattformar som samlar många av de tekniker som krävs för SEO för att förbättra webbplatser. Moz, BrightEdge, Searchmetrics och Linkdex är bland de mest populära. Dessa verktyg övervakar nyckelordsrankningar, hjälper till med sökordsforskning, avslöjar SEO-möjligheter på och utanför sidan och utför en mängd andra SEO-relaterade uppgifter.

Sociala medier – Även om de flesta webbplatser för sociala medier inte har någon direkt inverkan på SEO kan de vara ett användbart verktyg för att skapa nätverk med andra webmasters och skapa kontakter som kan leda till möjligheter till länkbyggande och gästbloggande.

Optimering av söktrafik: från klick till konverteringar

När det görs på rätt sätt har sökmotoroptimering förmågan att avsevärt öka mängden trafik som en webbplats får, men all denna söktrafik kommer inte att hjälpa ett företag att expandera om den inte omvandlas till betalande kunder. Det är här som optimering av konverteringsgraden (CRO) kommer in i bilden.

Optimering av konverteringsgraden innebär att man gör ändringar på webbplatser och mäter effekten av dessa ändringar på konverteringsgraden. Framgångsrika sökmarknadsförare förstår att det inte räcker med att bara driva trafik till en webbplats; vad besökaren gör när han eller hon väl är där är lika avgörande.

CRO var tidigare en komplicerad och sofistikerad process, men med teknik som Optimizely är det lika enkelt att genomföra tester för att förbättra konverteringarna på din webbplats som att skriva in en enda rad Javascript. Det bästa är att Optimizelys visuella redigerare gör att du kan göra ändringar på en webbplats utan att skriva en enda rad kod.