Hur fungerar det egentligen med Google Ads?

Du har säkert hört talas om Google Ads. Det är trots allt därför du är här. Men du kanske är förbryllad över hur Google Ads genererar kunder till ditt företag.

Google Ads är svårt att förklara. Vissa förenklar saker och ting för mycket, medan andra komplicerar det för mycket.

Det här avsnittet kommer att beskriva:

  1. Hur Google Ads fungerar
  2. Vad du kan förvänta dig av att annonsera på Google Ads

Vi går igenom de olika annonsnätverken, alternativen och hur du rankar dina annonser mot konkurrenterna.

Här är allt du behöver veta om hur Google Ads fungerar

Om du inte känner till Google Ads är det nu uppdelat i två Google-nätverk, som vart och ett har olika annonseringsmöjligheter som passar dina behov:

  1. Sök nätverket, display nätverket och shop nätverket
  2. Söknätverket omfattar annonseringsställen som Google-sökresultat, andra Google-tillgångar som Google Maps och Google Shopping samt webbplatser med Google-partner som visar textannonser.
Google Ads

Vi går direkt till Google och gör en enkel sökning för att se hur Google Ads fungerar i praktiken:

Du är i behov av en elektriker och befinner dig i Stockholm. Så du söker efter det:

Du såg Google-annonser som stödjer ditt behov:

Och när jag scrollar nedåt hittar jag en karta med fler elektriker. Jag är nyfiken, så jag klickar på annonsen som fångar min uppmärksamhet för att se vad de har att erbjuda.

Efter mitt klick betalar annonsören (Elinstallation.nu i det här exemplet) några kronor i hopp om att jag ska konvertera (begära offert).

Jag besöker deras landningssida (se bilden), undersöker varorna och köper en av dem.

I ett nötskal är det Google Ads. Det innebär helt enkelt att man kör annonsering baserad på nyckelord eller målgrupper, följt av att man använder tilltalande annonser och landningssidor för att övertala någon att köpa från dig.
Vad händer om ingen köper från dig? Då använder du remarketing!

Vill du hitta en ny kundkälla och få din online marknadsföring hanterad av ett experter?

Vad exakt är Google Ads Retargeting?

Remarketing (även känt som retargeting) är en process där ett annat marknadsföringsmeddelande, i det här fallet annonser, skickas till personer som tidigare har tittat på dina tidigare annonser men som inte konverterade.

Du tar dem tillbaka för en andra möjlighet att avsluta affären. Lyckligtvis har Google bra remarketingverktyg och specifika målgruppsval för att göra detta.

Annonsörer kan rikta in sig på populationer eller nyckelord för visningsnätverket och visa sina annonser på webbplatser där potentiella köpare surfar.

Precis som i söknätverket klickar man sedan på annonsen och köper.

Nu när du behärskar nätverket är det dags att upptäcka hur dina annonser visas och hur du rankas i det betalda nätverket.

Men hur går du tillväga för att få fram den? Vilka faktorer påverkar annonsrankning?

Följande är de viktigaste faktorerna för annonsrankning:

  1. Budbelopp: Större bud ger bättre placering. Det räcker dock inte att bara buda högt.
  2. Kvalitetspoäng för annonser vid auktionstid (mer nedan).
  3. Sökkontext: plats, enhet, tid och andra faktorer som är relevanta för dina annonser. Är din annons det bästa alternativet logiskt sett utifrån varje persons omständigheter och ditt nuvarande erbjudande?

Annonstilläggets effektivitet: Hur effektiva är dina annonstillägg?

Mer är alltid bättre. Högre CTR-värden kommer att ha större effekt enligt Google.

Även om dina konkurrenters bud är större än dina, kan du ändå uppnå en högre position till ett lägre pris om du använder mycket relevanta sökord och annonser.

I huvudsak är budgivning inte allt. Visst, större bud ger dig ett försprång framför konkurrenterna. Men om du vill vara först eller näst sist måste du behärska alla de ovan nämnda egenskaperna.

Din annonsering måste ha bra kvalitetspoäng, kontextuell information som matchar och högre CTR än genomsnittet

Vad exakt är kvalitetsresultatet i Google Ads?

I ditt Google Ads-konto klickar du på måttet för kvalitetsbetyg och du bör se något liknande:

Kvalitetspoängen är en rangordning från 1 till 10 (tio är högst) av hur bra en annons eller ett sökord presterar. Det är en bred poäng som talar om för dig hur väl du klarar dig.

För närvarande är kvalitetsbetyget uppdelat i tre huvuddelar:

  1. Vad är den typiska klickfrekvensen för din bransch? Du bör räkna med ett högre kvalitetsbetyg om du ligger högre än genomsnittet.
  2. Annonsens betydelse: Hur exakt är dina annonser? Är erbjudandet och uppmaningen till handling lämplig för det du annonserar? Om det i din annonsering står ”besök butiken omedelbart”, men du enbart säljer online, kommer din annonsrelevans att vara dålig.
  3. Erfarenhet av landningssidor: Ger din landningssida samma information som dina annonser? Samma erbjudande? Samma nyckelord? I annat fall är ditt kvalitetsresultat med all säkerhet dåligt.

Dessa tre variabler är alla viktiga för att uppnå ett bättre kvalitetsbetyg och därmed konvertera fler personer.

Vad är betydelsen av kvalitetsresultatet?

Ju högre kvalitetsbetyg du får desto högre blir dina konverteringar.

Ditt kvalitetsbetyg är ett resultat av din placering i annonsrankningen. Du kan inte bara bjuda högt. Du måste också ha ett högt kvalitetsbetyg.

Kvalitetsbetyg är grundläggande, tydliga indikatorer som informerar dig om du optimerar dina annonser på rätt sätt eller inte.

Ju bättre kvalitetspoäng du får, desto lägre blir dina klickkostnader och totala förvärvskostnader.