Marknadsförare och företag har ett stort antal reklamkanaler till sitt förfogande i dagens ständigt föränderliga miljö. Vi har en uppsjö av alternativ för att kommunicera med kunderna, allt från sociala medier till en engagerande videobroschyr, publikationer och skyltar.
Men med så många möjligheter kan det vara svårt att välja det lämpliga reklamformatet för ditt varumärke och företag. Är det att föredra att sätta tryckta annonser i lokaltidningen för att öka trafiken till ditt företag, eller är en kampanj i sociala medier eller e-postmarknadsföring mer lämpad för din målgrupp och dina annonseringsmål?
Om du har svårt att avgöra vilken typ av reklam som är idealisk för att öka din ROI (return on investment) har du kommit till rätt ställe! Här är de viktigaste skillnaderna mellan digital marknadsföring och tryckt reklam:
Vad exakt är tryckt reklam?
Trots att vi lever i en digital tidsålder är tryckt reklam fortfarande relevant och användbar. Tryckta annonser kan ses i tidskrifter, tidningar, flygblad och broschyrer. Tryckta annonser används ofta för pull banners, branding i köpcentrum och butiker, samt för fastighetsomslag, reklamskyltar och reklampresenter förutom publikationer.
Tryckta annonser är en av de äldsta typerna av reklam, men de har förändrats med tiden genom att inkludera interaktiva komponenter, 3D-teknik, augmented reality (AR) och tryckning av variabla data vilket har lett till att kostnaderna för konventionella tryckmetoder har minskat avsevärt.
Fördelar och nackdelar med tryckt reklam
Fördelen med att använda tryckt reklam är att den ger kunderna en taktil och känslomässig upplevelse. Annonser i innehållsspecifika och marknadsrelaterade tidskrifter och tidningar gör det möjligt för marknadsförare att rikta in sig på en särskild målgrupp. Reklam för bröllopsskor eller blomstertjänster till en blivande brud i en brudtidning skapar till exempel snabbt en personlig och känslomässig kontakt.
Den blivande bruden kan också spara annonsen för att använda den senare när hon är redo att kontakta företaget. Dessutom kan annonsörerna rikta sig till målgrupper som inte har tillgång till Internet, vilket är särskilt fördelaktigt för arbetssökande och låginkomstfamiljer.
Enligt undersökningar är det också mer sannolikt att tryckt marknadsföring behåller kundernas uppmärksamhet längre än andra reklammedier. Nackdelen med tryckt reklam är att det kan vara en dyr satsning som ger liten avkastning.
Beroende på var annonsen publiceras kanske din huvudsakliga målgrupp inte ser den, vilket är en högst möjlig situation, särskilt eftersom du inte kan följa din målgrupps resultat och beteenden i realtid.
Vad exakt är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring omfattar alla typer av reklam som visas på din elektroniska enhet via internet, applikationer och e-postkonton. Företag annonserar sina varor och tjänster till kunder via digitala kanaler som sociala medier, e-post, webbplatser och sökmotorer baserat på nyckelord, kundvanor och sökhistorik.
Marknadsförare skapar en plan utifrån dina mål och verksamhetskrav för att garantera att ditt företag får den högsta potentiella räckvidden till en målgrupp, vilket gör att du kan få den bästa avkastningen (ROI, return on investment) beroende på din budget.
Digitalt reklammaterial är mycket interaktivt och kan variera från ett videoklipp eller ett e-postmeddelande med en uppmaning till handling till ett tilltalande flashspel. Typen av detta material bestäms av din organisations varumärke och den plattform du väljer, till exempel Google Ads eller Facebook Ads.
Fördelar och nackdelar med digital marknadsföring
Till skillnad från tryckt marknadsföring gör internetmarknadsföring det möjligt för dig att styra när och hur mycket du spenderar. Du kan också rikta in dig på konsumenter utifrån ålder, kön, region och köpmönster med hjälp av dessa plattformar. När en konsument klickar på din annons kan digitala annonseringsföretag som Google
Advertisements spårar deras beteenden och aktiviteter i realtid, vilket ger dig ytterligare information om hur dina annonser fungerar, från intryck till klick och avvisningsfrekvens.
Digital marknadsföring ger omedelbara resultat utöver uppmätta resultat. Om din annons visas på en blogg och läsaren är intresserad av dina tjänster eller varor kan användaren klicka på annonsen för att komma till en landningssida som är relevant för annonsen. Det är också ganska lätt för kunderna att hitta det de söker omedelbart.
Ett par vackra nya skor eller poolrengöringstjänster är bara ett snabbt klick bort. Din publik är mer benägen att sprida nyheten till vänner och familj genom att retweeta eller dela ditt material om ditt varumärke har ett gott rykte och annonsen är relevant, gripande och känslomässig.
Som alla bra saker i livet finns det ett yin till yang, och digital marknadsföring är inget undantag. En av de största nackdelarna med internetreklam är kostnaderna. Eftersom du har större kontroll över dina utgifter kan det vara ett mer ekonomiskt alternativ i vissa situationer.
Digital reklam fungerar å andra sidan på samma sätt som ett budgivningssystem. Beroende på din bransch kan en placering på en viss term kosta dig tusentals dollar om konkurrensen är hård. En annan nackdel med digitala annonser är att när de försvinner från ditt flöde kan de vara svåra att hitta, särskilt om du redan har glömt företagets namn. Den är inte lika påtaglig eller bestående som en tryckt broschyr eller folder.
Att få ut det mesta av båda formaten
Det optimala formatet för ditt varumärke eller din organisation bestäms av dina mål. För vissa är sociala medier och Google-annonser de bästa plattformarna att använda för omedelbar reaktion och resultat, men tryckta annonser kan vara mer värdefulla för andra företag. Att använda båda formerna, om din budget tillåter det, kan hjälpa till att öka antalet besökare och vidga ditt företags horisont, särskilt om det görs på ett klokt sätt. Det bästa du kan göra är att identifiera din målgrupp och sedan gå vidare därifrån, t.ex. seniorer som gillar att läsa tidskrifter och tidningar personligen i stället för att läsa på Internet eller använda en smartphone.
Om du vill träffa en strategisk partner om dina mål för digital marknadsföring, boka ett möte här!