I den här artikeln kommer vi gå igenom:
- Vilka fördelar finns det med en datadriven hemsida?
- Hur kan en datadriven webbplats göra dina marknadsföringsinsatser effektivare?
Nu är det dags att förvandla din webbplats till det intäktsgenererande kraftpaket som dina webbdesigners lovade. Så naturligtvis fortsätter du på samma sätt som tidigare. Du kontaktar en designer, skickar ut ett förfrågningsunderlag eller använder Google för att hitta din nya webbdesigner.
Förfarandet kommer att vara detsamma som tidigare. Din webbutvecklare kommer att fråga dig om ditt färgschema, andra webbplatser som du gillar och om de är utmärkta kommer de att utföra en workshop för upptäckt av marknadsföring.
Så småningom kommer dagen då webbplatsen går live. Detta är det ögonblick som du och hela din organisation har väntat på. Ingen besöker webbplatsen, det finns inga leads, och värst av allt har du just investerat tiotusentals kronor.
Vad är det som händer? Borde vi inte vara på väg att krossa det? Fel. De flesta webbplatser är konstruerade som reklamskyltar i skogen. De saknar den trafik och de uppgifter som krävs för att få kvalificerade kunder till din webbplats. Låt mig exponera dig och ditt företag för en datadriven webbplats. En bättre metod för att bygga din webbplats
Definition av en datadriven webbplats
En datadriven hemsida är en hemsida som lätt kan uppdateras av webbplatsens administratörer. Utifrån dataanalysen utformas webbplatsen så att den erbjuder nytt material till användare och kunder. Det skiljer sig från en statisk webbplats, som bara ändras en gång. En datadriven webbplats uppdateras i takt med att nya fakta och uppgifter blir tillgängliga.
Ja, en datadriven webbplats kräver mer arbete. Men resultaten för ditt företag kommer att tala för sig själva.
Vad är data egentligen?
Låt oss ta en kort titt på data innan vi går in på definitionen av en datadriven webbplats. All data består inte av siffror. På alla datadrivna webbplatser måste man ta hänsyn till två typer av datakällor.
För det första finns det deskriptiva kvalitativ data som ofta tas fram via studier. Dess data är betydligt svårare att analysera men de kan ge ditt företag de största insikterna om din datadrivna hemsida.
För det andra finns det kvantitativ data som består av siffror. Denna datakälla är betydligt enklare att utvärdera.
Du behöver både kvalitativ och kvantitativ data för att din datadrivna hemsida ska bli framgångsrik. Kvalitativ forskning ger dig en bättre förståelse för vad dina kunder önskar. Kvantitativa data kan snabbt visa dig hur ett marknadsföringstest fungerade men de ger dig kanske inte alltid det svar du vill ha.
Exempel på en värmekarta:
A/B split-testning krävs.
A/B-testning (även kallad split-testning) är en strategi för konverteringsoptimering där två eller flera versioner av en webbsida jämförs för att se vilken som presterar bäst när det gäller att generera leads, försäljning eller slutföra andra konverteringar.
Datadrivna webbplatselement
När det gäller datadrivna webbplatser är vi alla på samma sida. Vi kan nu titta på webbplatsens grund och bestämma vilka aspekter som kommer att krävas i vår nya webbplatskonstruktion.
1. Skapa en hypotes
Du vill förmodligen bygga om din webbplats eftersom något inte fungerar som det ska. Kanske förmedlas inte ditt företags budskap din webbplats behöver ett nytt utseende eller så är det äntligen dags att engagera mobila kunder.
Oavsett orsaken till din webbplats makeover har du en idé om hur en ny webbplats skulle förbättra den. Börja med en hypotes för din datadrivna webbplatsdesign. Förnya inte bara din webbplats för att den lokala handelskammaren säger det.
2. Tillhandahåll både kvalitativ och kvantitativ data
Du har en idé för din nya datadrivna webbplats. Du är medveten om ett problem och har en plan för att lösa det. Det är dags att börja experimentera med både kvalitativ och kvantitativ data för att hitta det bästa svaret.
En grundläggande webbplats för användartester eller omfattande konsumentundersökningar ger dig den kvalitativa data du behöver för att gå vidare. Du kan också A/B-testa landningssidor för att få den kvalitativa data som krävs för att göra bra bedömningar.
För att bygga en riktigt datadriven webbplats bör testandet aldrig upphöra. För att få bästa möjliga resultat bör tester integreras i hela din marknadsföringsplan. För att ta din datadrivna webbplats till nästa nivå bör du kombinera kvalitativ och kvantitativ data. Det är nu dags att förvandla trafik till leads.
3. Utformad och utvecklad med hjälp av kundens input
Ett av de vanligaste problemen med webbplatsdesign är att försöka replikera en stil som vi tycker om. Vi strävar efter att imitera stilen hos en konkurrent i vår bransch. Detta resulterar i en snygg webbplats som bortser från det egentliga syftet med din webbplats: att tillhandahålla ett digitalt hem för din organisation. Din webbplats är din digitala egendom. Gör den unik precis som ditt företag.
Skapa din webbplats utifrån kundernas feedback, forskning och interaktioner (kvalitativ data). Du behöver en webbplats på grund av dina kunder, inte för att någon har sagt det till dig. Du måste kunna förse dem med den information de behöver. Börja med slutmålet i åtanke och skapa en datadriven webbplats som knyter ihop dig med dina kunder.
Din webbplats är fortfarande under utveckling
Om din webbplats är som majoriteten av företagens webbplatser där ute är den statisk och uppdateras aldrig. Varför skulle man vilja lägga till nytt innehåll? Du undrar säkert också var trafiken finns.
En datadriven webbplats fortsätter däremot att förändras via färska rubriker, uppdaterade produktsidor eller till och med helt enkelt en blogg (vanligast). De uppgifter som din webbplats tillhandahåller styr vilka ändringar som måste göras för att öka trafiken, konverteringen och intäkterna.
Investera i ett innehållshanteringssystem
Jag förstår vad du tänker. Allt detta låter fantastiskt, men jag vill inte behöva vänta på att designern ska uppdatera sidorna varje gång jag behöver ändra en rubrik. CMS införs (content management system).
Ett innehållshanteringssystem (CMS) är ett program eller en samling relaterade program som används för att producera och hantera digitalt material. Detta kommer att göra det enkelt för dig eller någon i ditt team att uppdatera din webbplats.
Här är några innehållshanteringssystem att överväga
WordPress Drupal Craft CMS SquareSpace, eller ett skräddarsytt system för ditt företag kopplat till en databas.
Det är viktigt att koppla din webbplats till en databas för att kunna samla in uppgifter om enskilda besökare. Genom att koppla din webbplats till en databas har du möjlighet att spara data som används i din marknadsföringsverksamhet. Detta är den bästa tekniken för att övervaka användarnas beteende på din webbplats och avgöra om det behövs några justeringar.
Om du inte kan ansluta till en databas kan du se till att din webbplats har Google Analytics. Detta ger dig en översikt över de kvantitativa uppgifter som krävs för att göra justeringar av strukturen och innehållet på din webbplats.
En databas fungerar också som grund för din marknadsföringsautomatisering och dina initiativ för lead nurturing.
Analytics i den slutna slingan bör införlivas.
Analytics är där din datadrivna webbplats börjar och slutar. Börja med Google Analytics och Google Console för att spåra och övervaka de data som krävs för din webbplats. Om du installerar den här delen av koden kan du samla in mer data om dina användare än du någonsin trodde var möjligt.
Analyser med slutna kretslopp tar det hela ett steg längre.
Closed-loop analytics ger enligt HubSpot information om hela kundens livscykel – från det ögonblick då de först tar kontakt med dig till dess att de blir kunder. Det underlättar i hög grad anpassningen av försäljning och marknadsföring eftersom du kan avgöra vilka åtgärder som är mest sannolika att resultera i en kund – ”slutar loopen” för dina marknadsföringsinsatser.
Analyser av slutna kretslopp är avgörande för att fastställa vad som genererar försäljning eller faktiska pengar från din webbplats.
Detta gör det möjligt för marknadsförings- och säljteamen att anpassa sig till webbplatsens krav och generera de önskade resultaten.
Inkludera en uppmaning till handling (CTA)
En call-to-action informerar webbplatsbesökare om vad du vill att de ska göra. Call-to-action är avgörande för att omvandla en webbplatsbesökare till en lead. Uppmaningar till åtgärder hjälper dig att avgöra vad som omvandlar besökare till leads. Detta är utmärkta uppgifter för alla informationsdrivna webbplatser. Att inkludera en stark uppmaning till handling i dina marknadsföringsmeddelanden är dessutom en bästa marknadsföringspraxis.
Värdet av en datadriven webbplats
Som framgår finns det en betydande skillnad mellan en datadriven webbplats och en statisk webbplats. Tre punkter sammanfattar betydelsen av en datadriven webbplats.
1. Möjlighet att kartlägga kundresan
Konsumentens köpresa är en mycket viktig del av marknadsföringsinnehållet. En datadriven webbplats gör det möjligt att spåra köparen från den första kontaktpunkten (hur kunden upptäckte ditt företag, dvs. Google, sociala medier, evenemang och hänvisning etc) till den faktiska transaktionen. Genom att analysera källan (Google, sociala medier eller andra händelser) får ditt team veta hur du kan generera fler leads för att försäljningen ska kunna avslutas.
2. Utvärdera och bedöma dina marknadsföringsaktiviteter
Att använda en datadriven webbplats hjälper ditt företag att spåra och analysera sina marknadsföringsaktiviteter. Webbplatsens data kommer att göra det möjligt för ditt företag att investera i de mest effektiva marknadsföringsstrategierna. Det är dessa strategier som genererar faktiska intäkter, inte bara tjusiga mätvärden som intryck, klick eller engagemang. Detta gör det möjligt för dig att generera faktiska pengar från både inkommande och utgående marknadsföring, vilket resulterar i en heltäckande marknadsföringsstrategi.
3. Öka dina intäkter
Alla företags mål är att öka intäkterna och marknadsföringseffektiviteten. När du har övervakat och analyserat dina marknadsföringsaktiviteter kommer du att kunna använda dina marknadsföringspengar på ett klokare sätt. Kanske kan du fördubbla de marknadsföringsstrategier som fungerar. Anta inte bara att dina marknadsföringsstrategier är effektiva, utan förstå vad som är effektivt och vad som inte är det för att öka dina intäkter.
4. Slutsats
Spelar det verkligen någon roll om ingen besöker din webbplats? Troligtvis inte. Vår syn på webbplatsdesign delas inte ofta av marknadsföringsföretag. Din webbplats bör vara en del av en omfattande marknadsföringsstrategi, inte en engångsinsats som kostar en arm och ett ben.
Vår filosofi är att din webbplats aldrig ska vara färdig, utan den ska växa beroende på uppgifter, både kvalitativ och kvantitativ. Vi föreslår inte att din webbplats ska utvecklas av din oerfarna brorson. Du kommer att behöva hjälp av en skicklig designer.
Vad vi menar är att en hemsida för 500 000 kr är en fars. Det finns inget som motiverar att en webbplats ska ha en så stor engångskostnad om du inte har en komplex e-handelswebbplats eller vill ha omfattande integrationer.
Du bör anlita en långsiktig ”marknadsföringspartner” som arbetar med din hemsida varje månad. De bör koncentrera sig på att förbättra din datadrivna webbplats.
En datadriven webbplats krävs för en riktigt framgångsrik digital närvaro.